zondag 26 juni 2011

Had u het goed?

Hebt u allemaal meegedaan vorige week? Dan zijn hier de correcte zinnen.

 A) Welke komma's staan goed?

1 Ondanks maandenlang fanatiek lijnen, ben ik nog maar drie kilo afgevallen. Fout
2 Tegen inlevering van deze bon, ontvangt u 15% korting. Fout
3 Joden iets verbieden, dat vinden we nog altijd erg lastig. Goed
4 Zomaar minder calorieën eten, werkt vaak niet. Fout
5 Pas bij het ondertekenen van het contract, ontdekten ze dat ze als freelancers werden aangenomen. Fout
6 Het heeft haar schrijverscarrière vast wel geholpen, dat ze manager van een tijdschrift was. Fout
7 Bij elk conflict, heeft hij scherpe analyses paraat, aantrekkelijk in hun eenvoud en duidelijkheid. Fout
8 Ondanks rijst, spaghetti en andere pieperkillers zijn wij nog steeds aardappeleters. Goed
9 In sectoren als de ict, daar ben je met 35 zelfs al oud. Goed

B) Zet de komma's op de juiste plaats/plaatsen:

1 De ouders van de kinderen die door Robert M. waren misbruikt werden door de politie ingelicht.
   De ouders van de kinderen die door Robert M. waren misbruikt, werden door de politie ingelicht.
2 Al mijn boeken die ik tijdens mijn studie gelezen heb heb ik bij de verhuizing weggedaan.
   Al mijn boeken die ik tijdens mijn studie gelezen heb, heb ik bij de verhuizing weggedaan.
3 De reiskosten die minder dan € 10,- bedragen zullen niet worden vergoed.
   De reiskosten die minder dan € 10,- bedragen, zullen niet worden vergoed.
4 Komma's die foutief geplaatst zijn kunnen verwarring veroorzaken.
   Komma's die foutief geplaatst zijn, kunnen verwarring veroorzaken.
5 Dit spreekuur is bedoeld voor diabetespatiënten die moeite hebben met het spuiten van insuline.
   Dit spreekuur is bedoeld voor diabetespatiënten die moeite hebben met het spuiten van insuline.
6 Geen van mijn leerlingen die het huiswerk slecht maakten is geslaagd.
   Geen van mijn leerlingen die het huiswerk slecht maakten, is geslaagd.
7 Italiaanse wielrenners die vroeger op doping betrapt zijn mogen nooit meer aan het wereldkampioenschap deelnemen.
   Italiaanse wielrenners die vroeger op doping betrapt zijn, mogen nooit meer aan het wereldkampioenschap deelnemen.

Opmerkingen
2 Al mijn boeken, die ik tijdens mijn studie gelezen heb, heb ik bij de verhuizing weggedaan: mét een komma na boeken doe ik alle boeken weg!
6 Geen van mijn leerlingen, die …: mét komma zijn alle leerlingen gezakt
7 Italiaanse wielrenners, die vroeger …: mét komma mag er niet één Italiaan meer meedoen.

Voorlopig genoeg over komma's, maar LinguaLog blijft de kranten volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten