zondag 15 mei 2011

Albert Heijn en de evolutie

Welke bioloog kan Albert Heijn een lesje evolutie geven?
Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik een winkel in de buurt heb waar ze een zelfscan hebben. Reuze handig, maar je moet wel weer etiketten op je fruit en groente plakken. Op die plakkertjes verschijnt bij appels de tekst: AH Elstar gelegd. Bij peren idem dito.
Hoezo gelegd?
Ik ben een beetje gaan fantaseren wat Appie daarmee bedoelt. De appels liggen in van die kartonnen kuiltjes. Daar zijn ze vast niet handmatig in gelegd, want als dat met al die miljoenen appels in Nederland zo gaat, moeten we weer terug naar de werkvoorziening van de vorige crisistijd. En als Wilders zijn zin krijgt, is er straks niemand meer die appels in kuiltjes kan leggen, en daarop moet je anticiperen.
Dat kan het dus niet zijn.
Dan kom ik toch op de evolutie. Zou Albert Heijn bedoelen dat ze een speciaal kippenras hebben dat fruit legt? Klinkt onwaarschijnlijk, maar weten wij veel wat er in die legbatterijen gebeurt? Daar kunnen de kippen niet naar buiten kijken en wij dus niet naar binnen.

Albert Heijn heeft ook heel speciale kaas. Laatst hoorde ik uit de mond van een personeelslid dat er 's avonds een worp kaas zou arriveren. Ja, dat was toch echt zo, zeiden ze me. Nee, ze wisten niet of er speciale koeien zijn waarbij er van die mooie ronde edammertjes uit de uiers komen. Waarschijnlijk wel, want Albert Heijn voert een supermarktoorlog, en als ze die kaas niet meer hoeven te maken, scheelt dat een hoop geld. 

Ze hadden ook peren van het ras Forelle. Dat was trouwens vorig jaar, en ik heb ze sindsdien niet meer bij het fruit zien liggen. Of zijn ze intussen naar de visafdeling verplaatst? Toch benieuwd of er ook forellen van het ras Peer zijn.

Kortom: Albert Heijn kan wel een lesje evolutieleer gebruiken. Want ik wil appels die gewoon aan de boom groeien en ik lust geen peren die uit het water opgevist zijn.
Wie helpt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten